فرم ترکیبی «نوبت» در آفرینش و اجرای موسیقی شرق خراسان
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده موسیقی
- نویسنده جواد داوطلب اول
- استاد راهنما محمدرضا آزاده فر مسعود کوثری
- سال انتشار 1394
چکیده
این پایان نامه که به روش توصیفی– تحلیلی به نگارش درآمده، به-جنبه های مختلف موسیقی شرق خراسان خواهد پرداخت. موسیقی این منطقه با بنیان های مردم شناسی مورد بررسی قرار گرفته است، در این بررسی ها از نظریات محققین جامعه شناسی برای استحکام و نگرش هرچه عمیق تر به مقول? موسیقی استفاده خواهد شد. بنیان های موسیقی شناسی و ساختار فرمال موسیقی شرق خراسان به واسط? تحقیقات انجام شده و مشاهدات میدانی ارائه می شود. مسأله اصلی در این پروژه بررسی فرم ترکیبی «نوبت» در آفرینش و اجرای موسیقی شرق خراسان است.
منابع مشابه
بررسی و نقد کتاب فرم و آفرینش در موسیقی ایران
کتاب «فرم و آفرینش در موسیقی ایران» بر اساسیکی از عناوین دروس دانشگاهی در رشتهی موسیقی ایرانی نگاشته و تدوین شده است و دستکم به این دلیل که منابع مکتوب در این زمینه بسیار محدودند، کتاب حاضر منبعی باارزش تلقی میشودونقد آن نیز با هدف ایجاد زمینههای بیشتر مطالعه در این حوزه انجام شده است. تأمینکنندهی بخش عمدهای از پشتوانههای نظری این کتاب، ایدهپردازیها و تجربیات شخصی نویسنده بهعنوان یک...
متن کاملفرم ترکیبیِ نوبت در موسیقی مردمی فرهنگ های ایرانی
مبحث فرم در موسیقی را می توان هم از نظر خُرد ساختاری و هم از نظر کلان ساختاری بررسی کرد. از نظر کلا نساختاری، در فرهنگ های موسیقاییِ مختلف، فرم های معینی وجود دارد که از پیوستن چند قطعة مشخص تشکیل م یشوند. این فرم های ترکیبی در ادبیات قوم موسیق یشناسی معمولاً «سوئیت » یا «سیکل » نامیده می شوند، اما در مورد موسیقی ایرانی و به تأسی از رسالات قدیمیِ این نوع موسیقی، می توان آن را نوبت نامید. فرم نو...
متن کاملفرم ترکیبیِ نوبت در موسیقی مردمی فرهنگ های ایرانی
مبحث فرم در موسیقی را می توان هم از نظر خُرد ساختاری و هم از نظر کلان ساختاری بررسی کرد. از نظر کلا نساختاری، در فرهنگ های موسیقاییِ مختلف، فرم های معینی وجود دارد که از پیوستن چند قطعة مشخص تشکیل م یشوند. این فرم های ترکیبی در ادبیات قوم موسیق یشناسی معمولاً «سوئیت » یا «سیکل » نامیده می شوند، اما در مورد موسیقی ایرانی و به تأسی از رسالات قدیمیِ این نوع موسیقی، می توان آن را نوبت نامید. فرم نو...
متن کاملبررسی موسیقی مترآزاد شرق خراسان
چهاربیتی ها که بخش اعظم موسیقی آوازی منطقه شرق خراسان را تشکیل می دهند، اغلب با قالب شعریِ دوبیتی اجرا می شوند. ریتم ملودی نیز در این قطعات بر پایه ی وزن دوبیتی استوار است و از قواعد خاصی پیروی می کند. هدف این پژوهش بررسی ویژگی های ریتم در این چهاربیتی ها است. از نتایج به دست آمده در این پژوهش می توان به سیّالیت ریتم در این موسیقی بین وزن و ریتمِ آزاد، وجود ریتم های لنگ، تراکم تزئینات و ریزنت ها د...
بخش نظری: سرچشمه های آفرینش و اجرای موسیقی در خیابان های شهر تهران
آفرینش و اجرای موسیقی در خیابانهای شهر تهران به عنوان یک رویداد شهری، شامل جنبه های متفاوتی از عوامل انسانی و غیر انسانی می گردد که خود را در ارتباط متقابل میان هنرمند و محیط پیرامونش بازتعریف می کنند؛ این جنبه ها شامل مخاطب و سایر عوامل خارجی محیطی می باشند؛ ارتباط موثر میان هنرمند و محیط خارجی، تجربیات مهمی را برای هر دو سوی این ارتباط در پی دارند. رویکرد این پژوهش بر اساس تجربه ی واقعی رخدا...
15 صفحه اولنقش زن در موسیقی ایرانی از نگاه انسان شناسی موسیقی( مطالعه موردی شرق خراسان)
موسیقی شناسی قومی از شاخه های شناخته شده انسان شناسی معاصر است و شناخت موسیقی نواحی از موضوعات حائز اهمیت در مطالعات موسیقی شناسی قومی است. موسیقی قومی زنان، مانند سایر جنبه های فرهنگ قومی، در هماهنگی با کلیت فرهنگ یک قوم و اجزای مختلف آن قرار دارد. موسیقی زنان اقوام ایرانی، با زبان، آداب و رسوم قوم شان، پیوندی ناگسستنی دارد. موسیقی های کار، لالایی ها، ترانه های بازی های کودکانه و نیز مراسم تول...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده موسیقی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023